Informacje ogólne

Projekt „Uniwersytecka Klasa Kompetencji Międzykulturowych" jest realizowany nieprzerwanie od roku akademickiego 2010/2011 w ramach współpracy Instytutu Europeistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz VIII LO w Krakowie.

Nadrzędnym celem klasy jest rozwinięcie u uczniów umiejętności niezbędnych do pracy i komunikacji w międzynarodowym zespole. Do takich umiejętności zaliczamy: pogłębienie znajomości kultury Europy, rozszerzenie horyzontów myślowych, zapoznanie z różnymi europejskimi stylami rozumowania, wyrażania uczuć oraz porozumiewania się i współpracy w celu zrealizowania wspólnego projektu.

Ważnymi założeniami projektu są: rozwijanie u uczniów tolerancji i szacunku wobec innych kultur i wartości a także kreatywności, przedsiębiorczości oraz odpowiedzialności za grupę i wykonywane zadanie, umiejętności oceniania i wyciągania wniosków ze współpracy międzynarodowej, dostrzegania przykładów dobrej praktyki i błędów, których należy w przyszłości unikać.

Celami projektu są również dostosowanie programu szkolnego do standardów europejskich i wymagań zglobalizowanego świata, nadanie nauczanym przedmiotom wymiaru europejskiego, wzbogacenie procesu nauczania przez wprowadzenie cyklu wykładów i ćwiczeń prowadzonych przez nauczycieli uniwersyteckich oraz doktorantów Instytutu Europeistyki UJ, jak i poprawienie jakości nauczania przez wprowadzenie elementu praktycznej nauki w zakresie nauczania języków obcych i edukacji międzykulturowej.

Zajęcia z uczniami prowadzone są w ramach nauczania modułowego. Chodzi nie tylko o przekazanie rzetelnej wiedzy, ale przede wszystkim, naukę rozwiązywania problemów w oparciu o case studies, naukę twórczego myślenia oraz przełożenia teorii na praktykę.

Zajęcia z danego tematu są uprzednio wyłożone podczas wykładu a następnie przećwiczone w ramach warsztatów w grupach. Podczas pierwszego roku nauki (nauka trwa dwa i pół roku) uczniowie realizują program wstępu do studiów europeistycznych. Od drugiej klasy rozpoczynają naukę modułową. Praca nad jednym modułem-tematem trwa 3 miesiące, podczas których uczniowie uczęszczają na wykłady i ćwiczenia raz w miesiącu. Moduły, wedle których pracują uczniowie, to tematy związane z kompetencjami międzykulturowymi, tolerancją i dyskryminacją, tożsamością oraz kulturą.

Praca z uczniami oparta jest na aktywnych metodach nauczania. Ponadto uczniowie partycypują w rozmaitych projektach, między innymi:

  • Podróż do Miejsca Pamięci Dachau
  • Pozytywne Miejsca Pamięci Europejskiej
  • E-voting a partycypacja wyborcza
  • Europejski Tydzień Młodzieży – włącz się do gry!
  • Pamięć Sprawiedliwych w Polsce i we Włoszech 
  • „Zmaluj to! Kraków przeciwko antysemityzmowi
  • Drama, Art and Aesthetics in Education
  • Gra miejska Wielokulturowy Kraków
  • Pierwsza edycja Małopolskiego Dialogu Młodzieży oraz gra "RozgryźTO!"
  • Debata w 25 rocznicę podpisania przez Polskę i Niemcy Traktatu o Dobrym Sąsiedztwie i Przyjaznej Współpracy 
  • Gra miejska Śladami literackiego Lwowa w Krakowie zorganizowanej przez New Eastern Europe
  • warsztaty zarządzania projektami w ramach projektu eduAKTYWACJA organizowane przez Stowarzyszenie Europe4Youth
  • warsztaty Curry up – czyli jak smakuje współpraca w zespole międzynarodowym przygotowane we współpracy z trenerkami ze SIETAR Polska

Fot. Zamek w Przegorzałach. Siedziba Instytutu Europeistyki UJ. Maciej Janiec pobrane z Flickr na licencji CC BY-NC-SA 2.0